måndag 10 oktober 2011

Digitala lärresurser

Den digitala utvecklingen har verkligen öppnat upp för en lättare och mer direkt användning av foto och film för mitt ämne BILD ( och naturligtvis för alla ämnen ). Förr krävdes både tekniska kunskaper och dyrbar utrustning. Nu är det tillgängligt för alla på ett helt annat sätt. En digitalkamera behöver inte kosta mycket och man kan också använda elevernas mobiler som resurser både som kameror och sökverktyg. Det bästa är att man själv liksom eleverna kan söka kunskap från  alla  digitala lärresurser som poppar upp på nätet. Det gäller bara att hitta till allting. När jag tittade på de länkar som vi fått i den här uppgiften så upptäckte jag att länkskafferiet och pedagogguiden verkligen kan vara användbara för mej.På vår skola är datasalen och en datavagn utrustad med photoshop elements och det är det program som jag hittills mest använt till bildhantering. Jag har haft stor hjälp av webbplatsen moderskeppet som stod högst upp på listan för de resurser vi skulle undersöka. Där finns det ett mycket bra utbud av gratis-lektioner för att lära sig verktygen i photoshop. Man kan lyssna på kurserna om och om igen och lära sig i sin egen takt.




Men jag brukar också tipsa eleverna om olika gratisprogram som tex. sumopaint som är ganska lätt att använda och på många sätt liknar photoshop elements. Några andra populära program som eleverna använder sig av är picasa ( google) och photoscape. Det är enkla och användarvänligaprogram.





En webbplats som jag tycker är mycket användbar som bla. handledning för lärare ( och elever ) är multimediabyrån. Den fungerar såväl för nybörjaren som  de som har kommit lite längre med sina tankar om IT i undervisningen.  Den är så "enkelt" och pedagogiskt uppbyggd. Det är lätt att navigera på sidorna. Du behöver inte många musklick för att hitta det du ska. Här kan du få inspiration genom reportage från olika lärare och skolor, lektionsförslag och teman. Det finns ett arkiv med bilder och ljud etc. när du tex.ska göra bildspel m.m. för skolbruk. Du kan också hålla dig uppdaterad om nyheter när det gäller IT och undervisning.





När jag tänker på hur jag vill att en digital resurs ska vara så är kriterierna bla. dessa: enkel och stilren i layouten; man ska slippa se en massa reklam och annan distraherande text i layouten som gör det svårt att fokusera och hitta det man söker. Lättnavigerad och  bra pedagogiskt uppbyggd ( som tex.multimediabyrån ). Men den ska samtidigt vara så spännande att den kan fånga mitt intresse för att tex.våga prova något nytt.  Ja kraven är höga.
Jag tycker att det blir allt svårare att ringa in vad min egen resurs ska innehålla. Frågan är hur jag ska göra en resurs som jag har användning för när det finns så många som redan är så bra?
Vill bara avslutningsvis nämna att youtube är en resurs som jag vill lära mig att använda mer. Eftersom eleverna är så flitiga konsumenter där så skulle jag vilja att de blev mer vana producenter också. Hörde av en kompis som varit på en föreläsning på bokmässan där de sagt att youtube nyligen hade gått om google som sökmotor! Visst är det intressant att bilden är så viktig?!



2 kommentarer:

  1. Jag tänker också börja använda mig mer av Youtube, det finns ju massor av bra instruktioner och kurser. Men ska man visa klipp för eleverna är det bra att man själv kollar igenom filmerna först. Förra veckan skulle vi se på lite film via Youtube, tecknad film m.m. Jag sökte på Kalle Anka och hittade någon som handlade om Kalle som bög och en om honom som nazist. Nu kollade vi ju inte de filmerna men eleverna hann ju se på filmduken (hade projektor) vad som stod.

    SvaraRadera
  2. Hej Marie!
    Jag har råkat ut för samma sak. En gång hade jag lagt ut en film till år3 elever och det visade sig att det inte alls var den filmen som jag hade valt. Viktigt att alltid kolla youtube filmerna först innan man visar för eleverna!
    Mvh Ritva

    SvaraRadera